info@konceptz.nl     +31 (0)6 - 53 79 18 24
Nederlander doet 5 procent boodschappen online

Nederlander doet 5 procent boodschappen online

Nederlander doet 5 procent boodschappen online

Nederlanders deden dit voorjaar 4,8 procent van hun uitgaven aan supermarktproducten online, heeft Deloitte becijferd. Het adviesbureau brengt de boodschappenmarkt jaarlijks uitgebreid in kaart. Het online omzetaandeel lag een jaar geleden nog op 3,2 procent.

Van iedere honderd euro aan boodschappen gaven consumenten dit voorjaar 4,80 euro uit op internet, precies de helft meer dan vorig jaar (3,20 euro). In 2014 ging het om 2,10 euro per 100 euro boodschappen, in 2013 nog maar om 70 cent.

Jumbo, Hoogvliet, Plus en Spar
Het online omzetaandeel is in drie jaar dus bijna verzevenvoudigd. Dat hangt primair samen met de online start van ketens als Jumbo en Hoogvliet, de veel grotere adoptie van e-commerce onder winkeliers van bijvoorbeeld Plus en Spar en de entree van partijen als Hellofresh. Ook het gebruikersgemak en de (logistieke) service zijn de afgelopen jaren verbeterd.

Hypotheek op winst
Drie jaar geleden haalde eigenlijk alleen Albert Heijn substantiële omzet uit online verkoopactiviteiten, zonder daar overigens winst over te boeken. De meeste supermarkten zien een webshop nog steeds als een zware maar noodzakelijke investering. Een ‘hypotheek op toekomstige winstgevendheid’, om met Jumbo’s Ton van Veen te spreken.

Meer shoppers kopen vaker online
Het online aanbod heeft ook extra vraag geschapen; 12 procent van de consumenten zegt wel eens online supermarktaankopen te doen (versus 8 procent vorig jaar). Gemiddeld plaatsen ze 27,5 keer per jaar een bestelling (vorig jaar 21 keer), voor gemiddeld 66,76 euro. Het bonbedrag ligt op hetzelfde niveau als vorig jaar. Er lijkt nog volop ruimte voor groei, zeker als nog meer Nederlandse digitaal boodschappen gaan doen.

Uitschieter: tussen 30 en 45 jaar
Nu doet dus nog maar één op de acht (pdf) consumenten boodschappen online. Paul op Heij van Deloitte tekent aan dat de adoptie veel groter is in één specifieke groep: consumenten in de leeftijd van 30 tot 45 procent. ‘Daarvan koopt 21 procent online, dé grote uitschieter’, zegt hij tegen Twinkle. Het gaat direct ook om de meest interessante doelgroep van supermarkten.

Bron: Twinkle Magazine

UA-88568723-1